نکاتی درباره طراحی لوگو


فکر‌می‌کنید‌ پباده سازی لوگو راحت است؟ احتمال دارد بایستی بدین مقاله طولانی تر تصور کنید . ساختن نام و نشان بصری یک مارک بیشتراز قرار دادن اسم مارک داخل یک مربع است . طراحان چیره لوگو مشتریان بخش اعظمی دارا‌هستند و آن نیز به یک برهان است : لوگو معمولا تولید کننده اولی تاثیر کمپانی در ذهن مشتری بوده و میتواند برداشت مشتری از مارک , تصمیم وی در زمینه ی خرید و دیدگاه کلی وی نسبت به محصول را زیر تاثیر قرار دهد .

ما در دنیایی معاش میکنیم که با لوگوها نگارگری شده‌است . چه بسا نوپا هایی که نمی توانند بند کفششان را ببندند اکثری از لوگوها را شناخته و یا این که میتوانند با دیدن لوگو حدس بزنند که به چه مدل از محصول دارای ربط است .

ما درین مطلب برای افرادی که میخواهند پباده سازی لوگو را بطور ماهر دنبال کرده و یا این که لوگوی کمپانی خویش را پباده سازی ( یا این که بازبینی ) نمایند , 7 نکته را گردآوری کرده ایم که از نگاه متخصصین حوزه پباده سازی لوگو دارای اهمیت میباشند .
1 – منحصربه‌فرد و تیزهوش باشید
لوگو وسیله تشخیص یک مارک از رقیب ها است , برای همین بایستی به نحوی پباده سازی شود که با سایر متمایز باشد .همین به خلل بخش اعظمی از برندها تبدیل شده‌است .
در اکثری از موردها , تقلید از کسی در معنای تملق بیان کردن از وی است . ولی در پباده سازی لوگو اینگونه نمی‌باشد . نکته حائض اهمیت در پباده سازی لوگو خوی چیزی است که معتقدید با سایر گوناگون است . اما احتمال این‌که چیزی را که خلق و خوی می‌کنید تماما اورجینال باشد دوچندان کم ( یا این که چه بسا نا ممکن ) است . ولی بهرحال می بایست تفاوت را انگیزه خویش قرار دهید .
در هنگام پباده سازی لوگو بدین نکته هم اعتنا داشته باشید که چه بسا لوگوی پباده سازی شده به وسیله شما هم احتمالا گزینه تقلید واقع شود . در واقعیت هر چیزی که در فضای آنلاین منتشر شود شاید است با طرح یا این که صورت دیگری بوسیله فرد دیگر مورد استفاده قرار گیرد .
ولی یک پباده سازی اختصاصی در معنای تقلید نکردن نمیباشد , بلکه در معنای کردار چیزی خوبتر است . احتمالا راحت ترین روش , استفاده از نمادی از صنعت عمل مارک باشد , البته خلاقانه تاءمل کردن با اهمیت خیس است . همان گونه که لوگوی مرسدس اتومبیل نمی باشد , لوگوی ویرجین هواپیما نمی‌باشد و همچنین لوگوی اپل نیز کامپیوتر نمی‌باشد .
2 – مارک را فهم نمایید
آری , لوگو یک تصویر است ولی افزون بر آن معرف یک مارک هم میباشد . در هنگام پباده سازی می بایست این نکته را در لحاظ داشته باشید که لوگو در معرض مخاطبان مارک قرار خواهد گرفت . آن چیزی که راجع‌به مارک میپندارید را بنویسید . چه بسا میتوانید یک تخته تهیه و تنظیم کرده و هر چهره ای که شما‌را بیاد ایدئولوژی آن مارک می اندازد را روی آن نصب فرمائید . اما مراقب باشید که صرفا جذب ظاهر نشده و معنا عمیق خیس را هم در حیث بگیرید . مطالعه و آنالیز برند های بصری دیگر نیز هم میتواند به شما یاری دهد البته مراقب باشید عینا از آن ها الهام نگیرید . هر پباده سازی بایستی اورجینال بوده و مستقیما به ویژگی ها منحصربه‌فرد بفرد مارک اشاره داشته باشد .
آیا مارک متبوع یک مارک کاربردی است و یا این که بر تهییج احساسات تمرکز دارد؟ مشتری از مارک چه می‌خواهد و مارک می‌خواهد چه طور باشد؟ گرچه اعتنا به روندهای پباده سازی لوگو اهمیت دارااست , البته نکته مهمتر دقت به شخصیت مارک است .
پیشین از هر چی بایستی بدانید که لوگوی شما چه معنایی دارااست . هر لوگو تاریخچه ای دارااست که آکنده‌از معانی و هدف ها است . به عنوان مثال لوگوی اپل را در حیث بگیرید . از سیب این لوگو یک بایت ( bite = گاز زدن – byte = مقیاس شمارشدر دانش کامپیوتر ) کاسته شده شده‌است . یا این که به عنوان مثال لوگوی ویکیپدیا که یک کره متشکل از یک جورچین ناقص است که روی قطعات جورچین نماد های سیستم های نوشتاری متعدد نوشته شده شده‌است . هر دو لوگو بی آلایش میباشند البته هرمورد یک نکته دارا‌هستند که به ایدئولوژی مارک اشاره دارااست .
3 – به رنگ ها دقت نمایید
زمانی مشاجره از شخصیت مارک است , بایستی تمام جوانب تصویر ساخت شده را در لحاظ بگیرید . رنگ های شفاف و تعجب آور احتمال دارد لحاظ اشخاص جذاب نمایند البته در حالا احتمالا گستاخ و بی پروا به لحاظ برسند . رنگ های خاموش احساس پیچیدگی را القا می نمایند البته احتمال دارد چشم نشوند . هر رنگ مضمون‌ متفاوتی داشته و می‌تواند نکات دقیق و دقیقی را به پیام شما بیفزاید . شاید به خاطر یک جنبش براش بی آلایش در اپلیکیشن پباده سازی خویش , پیام اشتباهی را منتقل نمائید . در ذیل تعریف کوتاهی از مفاهیم رنگ ها در پباده سازی لوگو آمده است :
قرمز رنگ : لبریز انرژی – دارنده جذابیت فردی – عجیب
نارنجی رنگ : ایده پرداز – از صمیم قلب – برنا
زرد رنگ : آفتابی – اختراع کننده – خوش بین
سبز : پرورش – طبیعی – آموزشی
آبی رنگ : ماهر – طبی – آهسته – قابل اعتماد
بنفش : معنوی – عاقل – برانگیزاننده
مشکی : دارای اعتبار و حاذق
سفید : معمولی – منزه – خالص
صورتی : بامزه و طناز
قهوه ای : روستایی – تاریخی – اثبات


4 – استفاده از اسم در لوگو
گهگاه لوگو از دو بخش تشکیل میشود . یک واژه و کلمه و یک نشانه . پیشین از آنکه یک مارک بتواند خویش را صرفا از روش نمادش بشناساند , بایستی تبلیغات فراوان متعددی انجام دهد ( نظیر نایکی و مرسدس ) . بعضی از شرکت های هم تنها از لوگوتایپ استفاده می نمایند ( نظیر کوکاکولا و آی بی ام ) .
استفاده از لوگوتایپ به دسته اسم مارک شما وابسته است . در‌صورتی‌که مارک شما یک اسم اختصاصی بفرد داشته باشد از میتوانید از لوگوتایپ استفاده فرمائید . ولی در صورتیکه اسم شما همگانی باشد بایستی از آرم نیز برای شناساندن مارک خویش به کار گیری نمایید . در پباده سازی ظواهر متن خویش از فونت های تعجب آور و غریب استفاده نکنید . از فضای منفی منفعت بگیرید یا این که یک کدام از فونت های جان دار را یه خرده ویرایش فرمایید . بعضی از لوگوها نیز به خاطر فونت منحصر خویش شناخته میشوند . به عنوان مثال کوکاکولا خویش مبدع فونت پیوسته اش هست .
5 – لوگوی خویش را منزه و منعطف پباده سازی فرمائید
بایستی ترکیبی متوازن از آسانی و در عیت درحال حاضر پیچیدگی را در لوگو پیاده سازی فرمائید . بایستی لوگوی شما جالب باشد البته نباید طوری باشد که طرف ناچار شود بنشیند و آن را محاسبه نماید . یک نمونه عالی دراین باره لوگوی فدکس ( FedEx ) است . یک لوگوتایپ بی آلایش با یک پیچیدگی . این لوگو از فضای منفی برای تولید یک فلش فایده می‌گیرد که نشان دهنده سرعت , اعتنا و جهت است . بعلاوه کمپانی با تغییر تحول رنگ نصیب Ex برای مدل بندی شیوه های حمل خویش استفاده می نماید . آمازون ( amazon ) نیز صرفا از نامش استفاده نموده است , ولی برای اشاره به گستره بزرگ محصولاتش از یک فلش کوچک استفاده نموده است که a را به z متصل می نماید .
در دوره دیجیتال که قرار است لوگو بر روی دستگاه های متعدد و در شبکه های عمومی گوناگون به اکران درآید , بایستی لوگو را به طوری پباده سازی فرمائید که از صفحه بالاتر باشد . لوگوی شما می بایست روی دور‌نما های متفاوت خوب به حیث بیاید و برای برنامه ها , آیکون ها , آواتارها و چاپ مطلوب بوده و به از نظر سایز منعطف باشد . به عنوان مثال آدیداس را در حیث بگیرید که از طرح سه خط خویش در تمام پباده سازی هایش استفاده می نمایدالبته ظواهر آن سازه به محل محل نمایشش مختلف است البته همواره از به عبارتی اجزای یکسان ساخته شده شده‌است .
ساخت لوگویی که در تعدادی سال ( یا این که چه بسا تعدادی ماه ) آتی بتوان از آن استفاده کرد مقداری طاقت فرسا است . چون ما در دنیایی معاش می‌کنیم که پیش گویی شم و حالا وب تا یکسری وقت آتی قابلیت و امکان پذیر نمی‌باشد . لذا شاید لوگویی پباده سازی فرمایید که سالها استمرار بیاورد , البته می بایست برای تولید تغییراتی در آن در زمان زمان فراهم باشید .
6 – توقع موفقیت فوری را نداشته باشید
نایکی , پوما و آئودی کلیه لوگوهای موفقی دارا‌هستند ولی نظیر هر دسته دیگری از موفقیت , ساخت محبوبیت برای این لوگوها هم وقت گیر بوده است . یک لوگو هیچوقت سریعا ماندگار نمی‌شوند . چه بسا در صورتی از زیباترین طرح ها برای اخلاق آنان استفاده کرده باشید . این مورد به برد محصول و بازاری که در آن عرضه شده‌است مربوط است . شاید لوگویی که فکر میکنید زیباترین لوگوی پباده سازی شده به وسیله شماست , لحاظ مخاطبان یک بازار محلی را هم جلب نماید , ولی احتمالا این لوگو را به جهت عدم دسترسی به بازارهای ملی یا این که جهانی هیچ گاه نتواند به یک لوگوی بیاد ماندنی تبدیل شود .
البته چه چیزی لوگوهای بیاد ماندنی تا این حد خارق العاده می کند؟ در صورتی‌که داشتان طریق خوی شدن این لوگوها را بشنوید متوجه خواهید شد که همه از فهم و شعور اصول مارک خویش نشات گرفته اند . به کارولین داویدسون , طراح لوگوی نایکی , نقل شده بود تا لوگویی را کردار نماید که نشانگر تکان بوده و روی کفش نیز خوشگل به لحاظ بیاید . لوگوی آئودی نشان دهنده چهار زیرمجموعه تیم آئودی است که به یکدیگر متصل گردیده اند . لوگوی پوما هم چهره یی معمولی از اسم مارک و نمادی از یک یوزپلنگ آمریکایی در حالا جهش است .
نکته حائض اهمیت دیگر این است که بردبار بوده و به جهت عدم قبول به مقدار مورد توقع , طرح لوگو را تغییر تحول ندهیم . لوگوی خویش را بخاطر این که از آن خسته شده اید و یا این که این‌که رقبایتان لوگوی خویش را تغییر‌و تحول داده اند تغییر تحول ندهید . درصورتی که همزمان آن رسیده که لوگوی خویش را دگرگون فرمائید , به المان هایی دقت نمائید که می تواند آن را به جلو پیروز شود .
7 – از منابع و ابزارهای آنلاین استفاده نمائید 
در حالتی‌که می‌خواهید پباده سازی لوگو را بصورت ماهر دنبال فرمایید و لوگویی برای کمپانی خویش پباده سازی نمایید , دریایی از منابع , داده ها , نظرات و مطالب کمکی برای همکاری شما در وب هست .
ولی بخاطر داشته باشید که اشراف شما بر ابزارهای پباده سازی گرافیک به تنهایی نمی تواند به تولید یک لوگوی خوب باعث شود و برای اینکار باید با مفاهیم بازاریابی و برندینگ هم شناخت داشته و مارک متبوع , محصول دارای ربط و مشتریان آنرا بخوبی بشناسید .

دسته ها: وبلاگ

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.