بسته بندی

بسته بندی

برای سلامت هر محصولی از مرحله تولید تا مصرف، نیاز به ظرف یا سیستمی است که آن ر ا از فشار، ضربه، لرزش و صدمه محافظت کند. بسته بندی محصولات موردی است که ضمن داشتن این خصوصیت، بین تولیدکننده و توزیع کننده کالا ارتباط برقرار می کند و ارتباط منظمی بین این دو و مصرف کننده پدید می آورد. بنابراین بسته بندی ضمن وظیفه محافظت از محصول، از نطر فرهنگی نیز متفاوت خواهد بود و متناسب با آداب و رسوم و موقعیت کشوری است که تولیدکننده محصول مورد نظر است. پوشش کالا علاوه بر نقش محافظتی و فرهنگی که دارد، در اطلاع رسانی و تبلیغ محصول مؤثر است.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی در واقع سیستمی هماهنگ است که هدف های زیادی را دنبال می کند. در بسته بندی کالا را برای جابه جایی، پخش کردن، انبار نمودن، فروش و مصرف آماده می کنند و به آن به عنوان یک عملیات تجاری پیچیده نگاه می کنند. بنیادی ترین تعریفی که از بسته بندی می توان ارائه داد نگهداری، محافظت، اطلاع رسانی، جابه جایی و فروش می باشد و به تنهایی قادر به ایفای نقش خود در رابطه با این موارد نخواهد بود زیرا باید کالایی وجود داشته باشد تا پوشش آن معنی پیدا کند. از جمله کارکردهای پوشش محصول می توان به نقش فنی و بازاریابی آن اشاره کرد. در رابطه با نقش فنی آن نیاز به مهارت و توانایی علمی و مهندسی خواهد بود و نقش بازاریابی آن نیز به درک هنری نیاز دارد که توانایی انگیزشی در آن تأثیرگذار است.

بسته بندی خلاقانه پیتزا

تأثیرات بسته بندی مناسب

بسته بندی در واقع اولین قدم ارتباط مشتری با کالا خواهد بود و سپس کالا توسط مشتری دیده خواهد شد. اگر این بسته بندی به نحو مطلوبی نباشد، تأثیر خوبی بر روحیه مصرف کننده نخواهد گذاشت و همانند یک فروشنده بی حوصله که موجب آزردگی مشتری خواهد شد، پوشش نامناسب نیز تأثیرات نامطلوبی بر خریدار می گذارد و ارتباط مناسبی برقرار نخواهد شد. در صورتی که یک محصول پوشش مناسبی داشته باشد اطلاعات جامع و مناسبی را می توان به مخاطب القا کرد و حس خوشایندی در او ایجاد نمود.

بسته بندی خوب چه خصوصیتی دارد؟

بسته بندی را وقتی می توان مناسب و خوب دانست که نقش خود در قبال محافظت از کالا در طی حمل و نقل یا نگهداری در مغازه و خانه را به خوبی ایفا کند. هر چه پوشش مناسب تر باشد به ارزش کالا افزوده می شود و از آن در برابر فساد، ضربه، شکستگی و مفقود شدن محتویات محصول جلوگیری خواهد کرد. وظایف پوشش خوب محافظت از کالا در برابر صدمات فیزیکی، نگهداری از محصول و جلوگیری از تغییرات شیمیایی آن است. یک بسته بندی مناسب با داشتن برچسب محصول، نحوه استفاده از آن را برای خریدار شرح می دهد و مشتری می تواند از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کند. در واقع پوشش مناسب، موجبات آسایش خریدار را به دنبال خواهد داشت.

بسته بندی شکلات

نقش بسته بندی در بازاریابی

یک بسته بندی با داشتن آرم و لوگوی شرکت، سبب شناساندن محصول به مخاطبان خواهد شد و شناخت کلی از آن را به مشتری ارائه می دهد. در واقع در بین فضای رقابتی بین شرکت ها، بسته بندی می تواند محصول را به نحوی به مشتری معرفی کند و از رقبا پیشی بگیرد. بسته بندی در جلب توجه مشتری تأثیر فراوانی دارد و نقش تبلیغی مؤثری را می تواند ایفا کند. وظیفه ارتباطی یا بازاریابی بسته بندی در کنار نقش مراقبتی آن، اهمیت آن را نشان می دهد که باید توجه زیادی به آن نشان داد. هر یک از نقش های پوشش کالا مهم است زیرا اگر نقش بازاریابی خود را به درستی انجام ندهد، مخاطب به محصول اعتماد نخواهد کرد و اگر نقش محافظتی خود را به خوبی انجام ندهد، کالا آسیب خواهد دید.

بسته بندی میوه

بسته بندی و ساختار اطلاعاتی آن

در ساختار اطلاعاتی محصول باید دقت زیادی به خرج داد و از علم تخصصی در این زمینه به کار گرفت. بطوری که پوشش کالا در روح و روان خریدار نفوذ کند و آن را ترغیب به خرید محصول نماید. در واقع پوشش محصول، متأثر از فرهنگ و تکنولوژی است و همانند خود کالا که دارای تاریخ مصرف است، این پوشش نیز تاریخ انقضایی دارد، از این رو می بینیم که با پیشرفت تکنولوژی ساختار و رنگ پوشش تغییر پیدا می کند و دچار تحول می شود. با نوآوری در پوشش محصولات، می توان کالا را برای مشتری جذاب تر کرد و بر توانایی محافظتی او افزود. با ایجاد رابطه بین مشتری و کالا، نقش پوشش در بازاریابی ایفا خواهد شد. بسته بندی با دارا بودن جاذبه های فردی و اجتماعی نقش مهمی در شناساندن محصولات ایفا می کند. هر محصولی به پوشش حفاظتی و ارتباطی نیاز دارد که از طریق بسته بندی می توان به آن دست یافت.

بسته بندی محصولات غذایی

نقش بسته بندی در فروش

پوشش یک محصول با ایجاد تصویری در ذهن مخاطب در فروش آن مؤثر خواهد بود. این بسته بندی باید به گونه ای ایجاد شود که در قفسه فروشگاه بتوان آن را دید و قابل شناسایی باشد. وقتی مشتری وارد فروشگاه می شود باید بتواند کالا را در بین انبوه دیگر محصولات بیابد، یعنی بسته بندی آن به گونه ای باشد که کشش ایجاد کند و مشتری را به سمت محصول بکشاند. هر چه پوشش محصول جذاب تر باشد، بر تصمیم خرید او تأثیر بیشتری خواهد داشت. با ورود هزاران محصول و تبلیغات فراوانی که برای آن ها می شود، کالای مورد نظر باید بتواند با پوششی مناسب در دل مشتری جا باز کند و به سراغ مارک های مشابه نرود. پوشش کالا باید به گونه ای باشد که مشتری آن را در یاد خود بسپارد و در خریدهای بعدی نیز به سراغ همان محصول برود که گرافیک نقش به سزایی در این رابطه خواهد داشت. یک پوشش کامل و مناسب، روشی اقتصادی و مقرون به صرفه در بالا بردن میزان فروش خواهد بود.

دسته ها: وبلاگ

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.